Zanim zajdziesz w ciążę. Jak się przygotować do ciąży?

Ciąża ma olbrzymi wpływ na samopoczucie i oczywiście, wygląd kobiety. Zmieniają się nie tylko kształty ciała, ale cera promienieje a włosy stają się lśniące i mocne. Te pozytywne aspekty stanu, jakim jest ciąża są niewątpliwymi zaletami. Jednak mnóstwo kobiet obawia się o stan nadmiernie rozciągniętej skóry, pojawienia się rozstępów i cellulitu. Wiele obaw budzi też sam stan fizyczny, czy mówiąc ściślej, kondycja fizyczna, od której zależy w głównej mierze to, jak będzie przebiegał poród. Dowiedz się, w jaki sposób należy przygotować się do ciąży i na co zwrócić szczególną uwagę?

Koncepcja programowania pokarmowego – co to jest i na czym polega?

Koncepcja ta zakłada, że brak lub nadmiar niektórych składników pokarmowych prowadzi do trwałych modyfikacji hormonalnych i genetycznych, które mają realny wpływ na życie dziecka w późniejszym okresie. Skutkiem niedoborów lub nadmiaru pewnych składników pokarmowych mogą być problemy sercowo-naczyniowe w okresie dojrzałości. Jeśli planujesz zajście w ciążę nie stosuj przedtem żadnych restrykcyjnych diet eliminacyjnych. Uważaj też na osoby, które promują dietę wegańską, jako dobrą dla przyszłych matek. Brak tłuszczów odzwierzęcych w Twoich pokarmach, może skutkować tym, że Twoje dziecko będzie miało niską masę urodzeniową, może mieć krzywicę lub problemy z zębami w późniejszym wieku. Często matki będące na diecie wegańskiej rodzą na pierwszy rzut oka zdrowe niemowlęta. Jednak po pewnym czasie wychodzą charakterystyczne problemy dla diety bezmięsnej. Odżywiaj się tradycyjnie. Unikaj jedzenia słodyczy i używek. Postaw na zielone warzywa liściaste i dobrej jakości mięso oraz ryby i masło. Jeśli masz ochotę na coś słodkiego, zjedz owoc, banany są idealne, jako słodka przekąska. Zawierają dużo węglowodanów, ale nie niszczą szkliwa zębów, jak na przykład jabłka czy winogrona lub soki owocowe. Namów swojego partnera do zdrowego odżywiania. Dziecko, którego rodzice zdrowi się odżywiali jest mniej płaczliwe i rozwija się lepiej niż rówieśnicy.

Zadbaj o ruch fizyczny, ale nie ekstremalny wysiłek!

Pamiętaj także, aby utrzymywać ciało w dobrej formie. Ciąża to czas, kiedy organizm jest przeciążony i musi pracować zwiększając stale swoją wydajność. Zainteresuj się również tematem ćwiczeń dla ciężarnych. Zobacz, jakiego rodzaju są to ćwiczenia i co przyda się do ich wykonywania. Miej także na uwadze, aby sport miał raczej charakter rekreacyjny niż typowo wyczynowy. Jeśli uprawiasz sport dość intensywnie, musisz wiedzieć, że przed zajściem w ciążę, organizm musi się zregenerować, wówczas nie będzie kłopotów z płodnością. Oczywiście i tu powinnaś namówić partnera do wspólnego uprawiania sportu. Dobre nawyki zaprocentują w przyszłości.

Pielęgnuj ciało i skórę zanim zajdziesz w ciążę:

Jeśli dbasz o wygląd skóry na co dzień, Twoje rytuały pielęgnacyjne nie muszą się zmieniać. Pamiętaj jedynie, aby używać delikatnych kosmetyków na bazie naturalnych substancji. Mogą to być kosmetyki, które są jednocześnie rekomendowane dla kobiet w ciąży. Możesz także wykonywać masaże skóry, które pobudza krążenie. Raczej powinnaś zrezygnować z sauny czy morsowania.

Wykonaj niezbędne badania!

Zbadaj, jaki masz poziom żelaza i w jakim stanie są twoje jajniki. Żelazo jest niezbędne, a jego niedobór prowadzi do upośledzenia płodu. Jeśli masz problemy z zajściem w ciążę, przyczyną może być zespół policystycznych jajników. Obserwuj swoje ciało i zapisuj, kiedy dochodzi do owulacji. Możesz wykonać także inne badania, na przykład morfologię lub poziom witaminy D3. Nie jest to jednak konieczne. Kiedy zajdziesz w ciążę, wszystkie te badania oraz szereg innych będą zrobione kilkakrotnie, począwszy od pierwszego trymestru.

Zrelaksuj się i minimalizuj stresujące sytuacje!

Zajście w ciążę wymaga tego, abyś się zrelaksowała. To czas wicia gniazda i kierowania uwagi na rodzinę oraz zacieśniania więzi z partnerem. Jeśli masz już dzieci, poświęć im więcej czasu i zapytaj, co myślą o pojawieniu się siostry lub brata. Znajdź czas dla siebie. Pozwól sobie nic nie robić od czasu do czasu i odpoczywać. Zwolnij też obroty w pracy – zajście w ciążę to dobry moment na odejście z toksycznego środowiska. Być może lubisz czytać lub szydełkować, a może szkicować? Zaopatrz się w niezbędne materiały – kiedy zajdziesz w ciążę, będą dni, kiedy nie będziesz chciała ruszać się z domu, wówczas sięgniesz z przyjemnością po swoje hobby. Jeśli masz ochotę, zrób w domu generalne porządki. Pozbądź się rupieci, wyrzuć stare, niepotrzebne rzeczy. Otaczaj się pięknymi przedmiotami i staraj się, aby wokół Ciebie panowała harmonia.