Dieta w ciąży – zadbaj o zdrowie maleństwa już od pierwszych dni życia

Dieta – czym jest i jaki ma wpływ?

Dieta w trakcie ciąży ma ogromny wpływ i znaczenie, nie tylko dla prawidłowego przebiegu ciąży i zdrowia przyszłej mamy, ale również prawidłowego rozwoju dziecka. Warto pamiętać, że składniki, które dostarczamy organizmowi w trakcie ciąży mają bezpośredni wpływ na zdrowie malucha przez całe jego życie.

Dieta w ciąży, dlaczego warto zadbać o zdrowie maleństwa już w pierwszych dniach jego życia?

Ciąża, jest czasem, w którym szczególnie powinniśmy zwracać uwagę na to, co jemy. Ważna nie tylko jest regularność, ale również zbilansowanie posiłków. Należy dostarczać organizmowi wszystkich, istotnych i potrzebnych składników odżywczych, witamin, a także składników mineralnych. Na talerzu powinny znaleźć się wszystkie grupy produktów spożywczych, od produktów zbożowych, nabiału, mięsa, po warzywa, owoce, jaja, ryby i zdrowe tłuszcze. Warto również pamiętać, że w I trymestrze ciąży zapotrzebowanie na energię nie zmienia się w porównaniu do tego, jakie było przed ciążą. Taka zmiana zachodzi w organizmie dopiero w kolejnych etapach ciąży, dlatego powinniśmy zwiększać kaloryczność swojej diety.

Warto również pamiętać, że w trakcie ciąży przybieramy masę ciała, ale nie tyjemy. Zwiększenie naszej wagi spowodowane jest licznymi procesami, które zachodzą w ciele kobiety. Szczególnie warto zadbać o regularność spożywanych posiłków. Powinniśmy jadać 5-6 razy dziennie, co 3-4 godziny. Pomoże nam to w walce z porannymi nudnościami, a także ograniczy nagłe i często niespodziewane napady głodu. Dodając do każdego posiłku warzywa i owoce, zawarty w nich błonnik pokarmowy pozwoli uniknąć nieprzyjemnych i kłopotliwych zaparć. A skropienie warzyw i owoców oliwą, pozwoli natomiast na lepsze wchłonięcie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

Warto pamiętać, żeby nie jadać wciąż tych samych warzyw i owoców, ważne jest urozmaicenie. Większość kobiet nie stosuje się do zasady jedzenia dla dwojga. Jest to bardzo ważne, ponieważ w czasie ciąży nie tylko musimy dostarczyć sobie, ale również dziecku potrzebnych witamin i składników mineralnych. Aby korzystnie wpłynąć na metabolizm, powinniśmy jeść częściej, ale w mniejszych ilościach. Każdy dzień warto natomiast zacząć od obfitego posiłku, czyli śniadania, najlepiej wzbogaconego w produkty białkowe i węglowodany złożone. Warto również wybierać zdrowe, nienasycone tłuszcze, bogate w kwasy omega-3 i omega-6 tłuszcze roślinne.

Słodycze i inne niezdrowe przekąski, warto zamienić na przykład na orzechy. Pamiętajmy, żeby wszystkie spożywane produkty były najlepszej jakości. Tylko dzięki temu, dostarczą organizmowi cennych witamin i minerałów, przez co będą stanowić źródło niezbędnej energii. Szczególnie ważne jest również nawodnienie, dlatego powinniśmy wypijać co najmniej 2 litry wody dziennie. Odpowiednie nawodnienie mobilizuje do pracy nerki, wspomaga oczyszczenie organizmu z toksyn, a również wspomaga metabolizm. Warto także pamiętać o uzupełnianiu kwasu foliowego, którego niedobór może spowodować nawet wady cewy nerwowej u płodu, dlatego tak ważna jest jego regularna suplementacja. Ważne jest również spożywanie witaminy D, której niedobory powodują osłabienie organizmu i odporności. Szczególnie ważna jest w okresie płodowym i noworodkowym, ponieważ maluch potrzebuje jej do rozwoju kośćca. Naturalnym źródłem witaminy D jest nabiał i tłuste ryby morskie.

Ważny dla organizmu kwas DHA, wpływa na rozwój struktur mózgu u płodu, a także rozwój oczu. Redukuje również wystąpienie depresji poporodowej u przyszłej mamy. Zawarty jest w rybach, dlatego zaleca się jedzenie na przykład: łososia lub dorsza dwa razy w tygodniu. Wapń natomiast jest niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu. Wpływa nie tylko na układ kostny, ale również mięśniowy, nerwowy i pracę serca. Możemy go znaleźć w jogurtach naturalnych, kefirach czy maślankach, po które przyszłe mamy chętnie sięgają. Zawarte w czerwonym mięsie, rybach, kaszach czy orzechach żelazo, jest składnikiem budulcowym hemoglobiny, która odpowiada za transport tlenu do komórek organizmu. Wpływa także na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Trakcie ciąży natomiast, odpowiada za poprawne funkcjonowanie łożyska. Nieduże deficyty żelaza, mogą powodować zmęczenie, rozdrażnienie czy senność. Natomiast poważnie niedobory mogą wywołać nawet anemię, która może być bardzo niebezpieczna zarówno dla mamy jak i dziecka. Zabronione jest spożywanie alkoholu palenie papierosów. Nawet niewielkie spożycie alkoholu bardzo źle wpływa na rozwój płodu, a także sprzyja powstawaniu wad rozwojowych. Palenie natomiast w trakcie ciąży zwiększa ryzyko poronienia, a nawet może powodować wady rozwojowe dziecka.

Podsumowanie

Pamiętajmy, że prawidłowa dieta w ciąży zapewni zdrowie nie tylko przyszłej mamie, ale również rosnącemu dziecku. Dlatego tak ważne jest, żeby zwracać szczególną uwagę na to, co jemy w tym szczególnym okresie naszego życia. Oprócz prawidłowego i zdrowego odżywania warto pamiętać o regularnej aktywności fizycznej.