Dieta podczas karmienia piersią

Karmienie piersią

Kobieta, która dowiaduje się o tym, że jest w ciąży, zazwyczaj zmienia swoje nawyki na lepsze. W trosce o dziecko jej dieta jest zbilansowana i zdrowa, przyszła mama stara się dowiedzieć wszystkiego na temat pielęgnacji i wychowania dziecka. Dziewięć miesięcy ciąży to czas gorączkowych przygotowań na przyjście malucha na świat. Gdy już nastaje ten trudny, ale także wyczekiwany czas rodzice są bardzo szczęśliwi, że mogą trzymać swoje dziecko w ramionach. Staramy dać się dziecku wszystko, co najlepsze dla jego zdrowia i prawidłowego rozwoju. W tym celu, między innymi, kobiety decydują się na karmienie maleństwa piersią. Mleko mamy to najlepszy pokarm dla malca, który zaspokaja nie tylko głód, ale i pragnienie dziecka. Dzięki składnikom zawartym w mleku matki, malec rozwija się prawidłowo, buduje niepowtarzalną i silną więź z mamą, a także nabiera odporności i siły.

Jak powinna wyglądać dieta mamy karmiącej piersią?

Odpowiednia dieta w czasie karmienia piersią jest bardzo ważna. Dzięki niej mama jest zdrowa i szczęśliwa. Pierwszą ważną kwestią takiej diety jest urozmaicenie. Dzięki posiłkom, które spełniają tą zasadę, możemy dostarczyć organizmowi niezbędnych składników odżywczych, minerałów i witamin. To wszystko wpływa na jakość mleka mamy.
Pamiętaj, że w czasie karmienia nie jesz za dwoje a za dwojga. Zapotrzebowanie kaloryczne w tym czasie wzrasta o około 500 kcal. Nie przesadzaj z ilością jedzenia, ale także nie bądź w tym czasie na restrykcyjnej diecie. Twój organizm potrzebuje zwiększonej, ale odpowiedniej ilości kalorii, aby móc zapewnić dziecku wszystko to, co najlepsze.
Regularność to kolejna istotna kwestia. Najzdrowiej jest jeść pięć małych posiłków dziennie. Dzięki temu zadbasz również o swoją sylwetkę, a taki sposób żywienia nie będzie powodował odkładania się nadmiernej tkanki tłuszczowej w twoim ciele.
W twoim codziennym grafiku zajęć nie może zabraknąć aktywności fizycznej. Ta kwestia jest akurat łatwa do zrealizowania przy małym dziecku. Spacer, zabawa czy sprzątanie zapewnią ci odpowiednią dawkę codziennej aktywności fizycznej.

Unikaj używek, a właściwie w ogóle ich nie zażywaj. Alkohol i papierosy są stanowczo zabronione w okresie karmienia piersią. Skutki ich zażywania i jednocześnie karmienia dziecka piersią są wprost katastrofalne. Jeśli chcesz zadbać o maluszka, nie stosuj ich w tym czasie.
Najważniejszymi składnikami, które zawiera mleko matki są tłuszcze, białka, laktoza, witaminy, kwas foliowy i biotyna. Mleko matki do także źródło składników mineralnych jak na przykład żelazo czy fosfor. Skład mleka jest odpowiednio zaplanowany przez naturę, a odpowiednia dieta ma wpłynąć na twoje samopoczucie i kondycję. Pamiętaj, że szczęśliwa mama to szczęśliwe dziecko. Dbaj więc o siebie i swoje zdrowie również dla maleństwa. Wystrzegaj się szkodliwych mitów, na temat diety mamy w czasie karmienia piersią.

Popularne mity to:

  1. Nie można jeść produktów, które mogą powodować wzdymanie – warzywa kapustne czy rośliny strączkowe powinny znaleźć się w twojej diecie, również w okresie karmienia piersią. Wiele osób twierdzi, że przez takie produkty dziecko narażone jest na kolki, jest to mit. Te warzywa mają w sobie bardzo duże pokłady cennych witamin, jeśli nie powodują u ciebie wzdęć i innych, nieprzyjemnych dolegliwości, nie powinnaś z nich rezygnować,
  2. W okresie karmienia piersią należy zrezygnować z picia kawy, czy mocnej herbaty – zupełnie nie ma takiej potrzeby. Oczywiście, napoje te w nadmiernych ilościach mogą źle wpłynąć zarówno na ciebie, jak i na malca. Jeśli jednak wypijesz jedną czy dwie filiżanki kawy dziennie, nic się nie stanie. Jeśli lubisz te napoje, nie musisz z nich rezygnować,
  3. W czasie karmienia piersią nie można jeść pokarmów, o intensywnym smaku – mowa tutaj szczególnie o czosnku. Jest to jednak szkodliwy mit. Każdy człowiek jest inny, więc dziecko również. Większość dzieci chętnie próbuje nowych smaków. Spróbuj zjeść potrawę z czosnkiem i przekonaj się, czy twoje dziecko także chętnie spróbuje nowego smaku. Nie musisz obawiać się, że skazujesz tym dziecko na głodówkę.

Podsumowanie

Mleko mamy jest najlepszym pożywieniem dla dziecka. Dostarcza wiele cennych witamin i minerałów, dzięki którym dziecko może prawidłowo się rozwijać. Dieta mamy jest ważna, ale głównie dla jej zdrowia i dobrego samopoczucia. Natura wie, co dla nas i naszych dzieci jest najlepsze, dlatego skład mleka mamy jest przez nią odpowiednio zaprojektowany. Wystrzegaj się szkodliwych mitów na temat diety w czasie karmienia piersią. Jeśli masz jakieś wątpliwości, skonsultuj się ze swoim lekarzem, który na pewno je rozwieje i posłuży dobrą radą.