Ćwiczenia w ciąży: wskazane i zakazane. Co warto wiedzieć.

Aktywność fizyczna w ciąży jest niezwykle istotnym elementem, pozwalającym na zachowanie dobrej formy. Ponadto, wykonywanie ćwiczeń przydaje się podczas samego porodu, kiedy to potrzebna jest doskonała kondycja. Ćwiczenia w ciąży można wykonywać w szkole rodzenia lub ćwiczyć w domu. Jeśli zapisujemy się do szkoły rodzenia, wówczas ćwiczenia te kładą szczególny nacisk na przygotowanie do przygotowania na poród. Ćwiczenia w domu, poprawiają ogólna kondycję i zapobiegają rozstępom lub są pomocne w zwalczaniu cellulitu. Nie wszystkie ćwiczenia jednak są dozwolone w ciąży. Dowiedz się, których aktywności należy unikać, aby nie stwarzać zagrożenia dla płodu, a także, jak ćwiczyć bezpiecznie.

Ćwiczenia zakazane w ciąży

Od momentu dowiedzenia się o ciąży, kobieta powinna zwracać staranna uwagę nie tylko na sposób odżywiania, ale także na aktywność fizyczną. Pierwszym krokiem jest zaprzestanie stosowania niektórych ćwiczeń i sportów. Do zakazanych sportów, które nie powinny uprawiać kobiety w ciąży należą, między innymi jazda na rolkach lub jazda na deskorolce, wspinaczka, także ta rekreacyjna na ściance wspinaczkowej. Kobiety w ciąży nie mogą też uprawiać boksu ani karate, podobnie jak judo i innych sportów mocno kontaktowych. Niewskazane jest również jeździectwo, skoki do wody, windsurfing, nurkowanie. Nie poleca się również siatkówki oraz koszykówki. Jeśli nie wiemy, jakie sporty mogą wyrządzić rozwijającemu się dziecku krzywdę, najlepiej jest zrezygnować ze sportów, których uprawianie może wiązać się z kontuzjami, skaleczeniami, obrażeniami lub narażają one uczestnika na urazy innego typu.

Jakie ćwiczenia w ciąży można wykonywać?

W ciąży można, a nawet trzeba postawić na racjonalny ruch fizyczny. Samo wyjście na spacer może być niewystarczające. Oczywiście, w ostatnim miesiącu, spokojne spacery są jak najbardziej wskazane i kiedy duży, ciążowy brzuszek nie pozwala na wykonywanie innych ćwiczeń, spacery są najlepszym sposobem na aktywność.
W pierwszych miesiącach ciąży, możemy ćwiczyć przy pomocy dużej, gumowej piłki. Podobne ćwiczenia stosuje się i zaleca w szkołach rodzenia. Piłka do fitnessu nie jest dużym wydatkiem, ale ma szereg zalet. Pomaga między innymi rozluźnić mięśnie, ale też wzmacnia mięśnie kręgosłupa. Mocny kręgosłup będzie pomocny podczas akcji porodowej.

Kolejnym ćwiczeniem, bardzo korzystnym zarówno dla kręgosłupa, jak i całej sylwetki są skłony oraz rozciąganie. Bardzo dobrym pomysłem jest zwrócenie swojej uwagi na ćwiczenia z zakresu jogi prenatalnej. Ćwiczenia te polegają przede wszystkim na utrzymywaniu odpowiedniej gibkości ciała. Rozciągają nieco i zapobiegają wiotczeniu mięśni. Do wykonywania jogi prenatalnej potrzebna jest komfortowa i dosyć miękka mata do ćwiczeń.

Ćwiczenia oddechowe są doskonałe dla ciężarnych kobiet. Prawidłowa technika oddychania jest nauką, która podobnie jak mocny kręgosłup oraz dobrą kondycją fizyczna przyda się na sali porodowej. Joga prenatalna jest często połączona właśnie z techniką odpowiedniego oddychania. Poprzez oddech można opanować ogromny stres, który towarzyszy podczas porodu. Dzięki odpowiednim technikom oddechowym możliwe jest także przyspieszenie akcji porodowej i lepszy, a właściwie łatwiejszy przebieg porodu. Ćwiczenia oddechowe odwracają uwagę od bólu porodowego, co ma kolosalne znaczenie, ból bowiem jest jednym z tych czynników, które budzą najwięcej obaw że strony przyszłych mam.

Pływanie może być doskonałą formą relaksu. Nie chodzi tu o pływanie ekstremalne, czy wyczynowe, chodzi raczej o przyjemność i rozluźnienie, które daje kontakt z wodą. Nie bez powodu wiele kobiet decyduje się na poród w specjalnie przystosowanym basenie. Kobiety w ciąży nie powinny natomiast korzystać z jacuzzi oraz wodnych biczy, pełniących funkcję masażera. Ponadto, panie w stanie błogosławionym muszą zrezygnować z sauny oraz niektórych zabiegów pielęgnacyjnych. Wracając do pływania, pamiętać należy, że jeśli pływami na otwartym terenie, poza basenem, należy zachować daleko idącą ostrożność, jeśli chodzi o ekspozycję na słońce. Umiarkowane korzystanie zarówno z kąpieli słonecznych, jak i sportów wodnych jest jak najbardziej racjonalnym rozwiązaniem.

A może badminton? Mało kto wie, że w początkowym trymestrze gra w badmintona pozwala utrzymać formę. Oczywiście, jeśli jest to gra typowo rekreacyjna, nie zaś nastawiona na zawodowstwo. Badminton jest także sportem towarzyskim i pozwala miło spędzić czas.

Zakazane sporty w ciąży – na co zwrócić szczególną uwagę?

Niektóre sporty wydają się na pierwszy rzut oka całkiem bezpieczne. Narty biegowe, mimo iż przeznaczone są do jazdy po dość płaskim terenie, nie powinny być używane przez kobiety w ciąży. Narty biegowe są związane z dużym wysiłkiem, często bardzo wzmożonym, który może doprowadzić do poronienia. Oprócz nart, lepiej jest zrezygnować z łyżew, które podobnie jak jazda na rolkach mogą zakończyć się upadkiem oraz w efekcie uszkodzeniem płodu oraz poronieniem. Wszystkie powyższe informacje należy wziąć sobie do serca i na okres ciąży, odpuścić wyczynowe sporty oraz te, które niosą ze sobą ryzyko utraty dziecka.