6 miesiąc ciąży. Charakterystyka, dolegliwości

Szósty miesiąc ciąży oznacza, że kobieta zbliża się wielkimi krokami do końca drugiego trymestru. Okres ten wiąże się z pewnymi dolegliwościami, które zaczynają się uaktywniać, właśnie w szóstym miesiącu ciąży. Sprawdź, co czeka Cię pod koniec drugiego trymestru i jakie są cechy charakterystyczne dla tego etapu ciąży.

Dolegliwości – jakie?

Zwiększony apetyt to jeden z najpowszechniejszych objawów końca drugiego trymestru. Oczywiście wcześniej również kobiecie dopisywał apetyt, którego spadek był widoczny jedynie w pierwszym miesiącu, gdy ciężarnej towarzyszyły mdłości, nudności i wymioty. Szósty miesiąc to czas względnej stabilizacji organizmu kobiety i etap, kiedy dziecko, aby rosnąć i prawidłowo się rozwijać, potrzebuje mnóstwa składników odżywczych.

  • W tym okresie ciężarne panie muszą zwrócić szczególną uwagę na jakość spożywanego pokarmu. Chociaż wiele kobiet wprost nie może oprzeć się słodyczom, szósty miesiąc jest czasem kiedy najłatwiej jest przybrać na wadze ponad miarę. Nie oznacza to bynajmniej, że ciężarna kobieta musi pilnować w sposób restrykcyjny zjadanych kalorii. Chodzi raczej o to, aby posiłki te były zbilansowane i odpowiednio sycące.
  • Aby zapobiec nadkwasocie, czyli popularnej zgadze, należy spożywać mniejsze porcje posiłków, ale częściej. Lepiej jest też zrezygnować z tłustych i smażonych dań, które są jedną z przyczyn powstawania zgagi. Jeśli dolegliwość ta jest mocno dokuczliwa, należy zrezygnować z jedzenia kwaśnych owoców i picia soków owocowych. Owoce, które nie powodują zgagi to banany. Także i tu należy zachować rozsądek – każdy nadmiar szkodzi.
  • Innym częstym problemem są skurcze łydek. Zjawisko to spowodowane jest najczęściej przez brak wapnia, potasu i zbyt małą podaż wody. Jeśli to konieczne, należy sięgnąć po suplementy. Zarówno suplementy, jak i inne leki trzeba brać po konsultacji z lekarzem prowadzącym, w innym wypadku, medykamenty mogą zaszkodzić. O ile to możliwe, powinniśmy dbać o to, aby wszystkie niezbędne do funkcjonowania i prawidłowego rozwoju płodu, mikro i makroelementy, a także witaminy i inne substancje odżywcze zostały dostarczane z pokarmem.
  • W okresie szóstego miesiąca ciąży może pojawić się bezsenność. Dziecko zaczyna się poruszać w łonie matki, często właśnie nocą. Ruchy dziecka są niesamowitym doświadczeniem dla kobiety, ale mogą skutecznie utrudnić zasypianie. Problemy z bezsennością mogą być również związane z rosnącym brzuszkiem ciążowym. Przyszłej mamie trudno jest wybrać dogodną pozycję ciała i komfortowo się ułożyć na łóżku. Jeśli to rosnący brzuch jest problemem, można bardzo łatwo temu zaradzić. Wystarczy pomiędzy nogi włożyć średniej wielkości poduchę, aby ułatwić znalezienie optymalnej pozycji ciała. Wiele kobiet nie da rady spać na wznak, dlatego taka poduszka zdecydowanie pomaga w wygodnym ułożeniu. Miejmy też na uwadze, aby zrezygnować już w godzinach popołudniowych z picia kawy lub mocnej herbaty. Kawa w ciąży nie jest zabroniona, ale wypita o zbyt późnej porze, może być przyczyną kłopotów z bezsennością.

Wykonaj wszystkie niezbędne badania

Pod koniec drugiego trymestru trzeba udać się na badania kontrolne. Niektóre z nich będą powtórką tych, które miały miejsce w pierwszym trymestrze. Wszystkie badania kontrolne muszą być przeprowadzone w odpowiednim czasie. Ich wyniki będą potrzebne do porodu, zazwyczaj należy je przedstawić w szpitalu, w którym będzie odbywał się poród.

Pozwól sobie na odpoczynek, ale nie zapomnij też o aktywności

Szósty miesiąc to idealny czas na to, aby zapisać się do szkoły rodzenia. W szkole rodzenia, kobieta ma możliwość poznania zasad prawidłowego oddychania, które jest kluczowe podczas porodu. Świadome i głębokie oddychanie pozwala zminimalizować stres, odwraca uwagę od bólu porodowego i tym samym ułatwia całą akcję porodową. Jeśli niemożliwe jest zapisanie się do szkoły rodzenia, przyszła mama musi sama, w domu wykonywać proste ćwiczenia. Codzienny spacer jest także pewna formą aktywności, która doskonale wpływa na samopoczucie oraz poprawia krążenie krwi. Niektórych sportów należy unikać w ciąży. Do tej grupy należą sporty wyczynowe, ale także rolki, łyżwy, narty, windsurfing, skoki do wody, kolarstwo czy wspinaczka, a także jeździectwo. Sporty te mogą spowodować urazy i obrażenia, które w efekcie prowadzą do uszkodzeń płodu lub poronienia. Ciekawym pomysłem na to, jak zadbać o formę będąc w ciąży jest joga prenatalna. Pozwala ona odpowiednio rozciągnąć i wzmocnić ciało.

Zachowaj optymizm

Zmęczenie oraz rosnący niepokój, związany z porodem, mogą powodować, że kobieta zaczyna mieć obawy dotyczące zdrowia dziecka. Taka sytuacja jest zrozumiała, jednak regularne wizyty u lekarza, a także wsparcie okazywane że strony rodziny i przyjaciół pomaga w przezwyciężaniu obaw. Szczególna rola przypada też partnerowi. Musi on być uważny i otwarty na rozmowę. Powinien także mieć na uwadze to, aby wraz z pojawieniem się na świecie dziecka, nie skupiać całej uwagi na noworodku, ale zainteresowaniem i troską obdarzyć też matkę dziecka. Depresja poporodowa ma często swoją przyczynę w tym, że cała uwaga jest skierowana na niemowlę, kobieta zaś czuje się w tej sytuacji nikomu niepotrzebna, a wręcz ma wrażenie, że jest traktowana przedmiotowo, gdyż w nowej rzeczywistości wszystko obraca się wokół maleństwa. Oczywiście, predyspozycje do depresji mają także swoje podłoże w genetyce oraz są one spowodowane sytuacja sprzed ciąży, czy nawet bardzo odległymi traumatycznymi wydarzeniami z życia samej matki.